Realizácia výchovných opatrení


Realizácia výchovných opatrení počas platnosti akreditácie s účinnosťou od 12.07.2011 do súčasnosti

 

Obsahová   náplň  programov  a  odborné zameranie  aktivít pri  realizácií  výchovných opatrení  sme  zameriavali  na  rozvoj :

  • otvorenej komunikácie (sebahodnotenie, sebaúcta) a vybudovanie komunikačného súladu
  • verbálnej a neverbálnej komunikácie
  • komunikačných zručností prostredníctvom hrových činností
  • schopnosti odstraňovania bariér v komunikácii
  • schopnosti vyjadrovania citov (empatia, asertivita)
  • význam prvého dojmu
  • aktívneho počúvania
  • vedenia a motivácie
  • schopnosti zvládať stres
  • aktivít zameraných na rozvoj medziľudských vzťahov a sociálnej komunikácie
  • rozvoj sociálnych zručností
  • prosociálneho správania
  • spoločenských a hygienických návykov
  • etiky správania
  • schopnosti naučiť niesť zodpovednosť za svoje prejavy a konanie, potláčať agresivitu a prejavy neakceptovateľného správania ( vulgarizmy, bitky)
  • identity a vedomia vlastného ja a vlastnej spoločenskej hodnoty
  • naučiť a poskytnúť zmysluplné trávenie voľného času (športové činnosti)
  • vplyv závislostí na zdravie
  • prevenčné aktivity z aspektu závislostí

 

Použité metódy práce pri realizácii výchovných opatrení:

  • zážitkové aktivity zamerané na budovanie pozitívneho vzťahu k sebe a k iným ľuďom, k prírode, k materiálnym hodnotám
  • nácvik giest, postojov,
  • poskytovanie spätnej väzby
  • tvorivé kreatívne hry
  • komunikačné hry
  • Brainstorming
  • rozbor správania, konania detí,
  • stimulačné metódy
  • metódy praktických činností
  • aktivity podporujúce kooperáciu medzi deťmi
  • metódy pozitívneho príkladu a vzoru
  • aktivity na rozvoj zdravého asertívneho správania
  • rozhovor, pozorovanie
  • aktivity záujmového, kultúrneho alebo športového charakteru
  • individuálna a skupinová práca, vrátane terapií s využitím skupinovej dynamiky
  • tvorivé a psychologické hry – z oblasti : poznania vlastnej osobnosti, pocity, posilňovanie motivácii k zmene, osvojovanie si nových schopností a zručností, vyrovnávanie sa s nepríjemnou situáciou, porozumenie   vlastnej rodine, podpora pozitívneho sebahodnotenia, empatie
  • analýza a rozbor kresby a manuálnych  činností detí
  • činnostné aktivity so zameraním na objektívne hodnotenie vlastných výkonov
  • využitie moderných, inovatívnych vzdelávacích interaktívnych vzdelávacích CD a DVD - závislosti - tabakizmus, alkoholizmus, drogové závislosti a iné návykové látky.

Odborníci s VŠ vzdelaním II. a III. stupňa pracovali  v priamej práci s cieľovými skupinami maloletých detí počas výchovných opatrení  s možnosťou účasti rodičov, alebo osôb, ktoré sa osobne o dieťa starajú. Zameriavali sme sa na adekvátne poznanie rodiny, rodinných, sociálnych podmienok rodiny a ich možnosti, poznanie  osobnosti dieťaťa, diagnostiky jeho správania a stanovenia vhodne volených individuálnych metód s prihliadnutím na rodinné, individuálne, vekové a typové osobitosti maloletých.    Využívali sme   metódy sociálne, ale aj pedo - psychologického individuálneho, ako aj skupinového pôsobenia na deti. Dôraz sme  kládli  na dodržiavanie zásad jednotnosti, plánovitosti, primeranosti a postupnosti výchovného pôsobenia s cieľom eliminácie nežiaduceho správania maloletých. Výsledok výchovného programu sme vyhodnocovali  za účasti kompetentných pracovníkov,  dieťaťa, jeho rodičov, alebo osoby, ktorá sa osobne stará o dieťa po skončení programu. Pri zaradení detí do priorít vždy  príslušný  ÚPSVR  vydal  rozhodnutie o nariadení výchovného opatrenia pre maloletého.